Uka som var

God søndag!

Jeg kom hjem til det store mursteinsbygget mitt seint i natt. Den siste uka har jeg vært i Bayern på kurs i forskningsmetoder. Uka før toget jeg og Petter langs nordkysten av Wales. Nå har jeg så mange inntrykk og tanker å få orden i at jeg ikke helt veit hvor jeg skal begynne. Jammen godt det er søndag i et land der det er helt innenfor normalen å drikke mange kopper te og puste ut.

Her er ukas lille liste over sånt som har vært ekstra fint de to siste ukene i februar.

Wales

Å stå og trippe på busstasjonen og vente på at han skal komme.

Postkort og penn på kafé.

Da det nærmest var sommer ute – i hvert fall shortsvær for de dristigste engelskmennene – og vi skyndte oss hjem for å se VM på ski.

Appelsinsjokolade.

Olympiaparken

Å være tilbake i München og besøke alle de stedene jeg har savnet. Olympiaparken i solnedgangen, markeder med kvister med gåsunger, den gamle stamkaféen min. Og Noy, som heldigvis fremdeles er der.

Språket som sakte kommer tilbake.

Nürnberg

Da jeg hasta ut av togstasjonen i Nürnberg, trilla kofferten over brostein og fikk ti minutter med en espresso i solveggen før jeg måtte finne toget mitt videre.

Lunsj ute, uten jakke.

Bamberg

Kirkeklokkene som sang i kor om morgenene i Bamberg og «Guten Morgen!» til frokost.

Krapfen, tyskernes fastelavnsboller. Da jeg var ferdig på kurset fredag ettermiddag, gikk jeg innom et bakeri og kjøpte en Krapfen med vaniljefyll, gikk ned til elva i den siste halvtimen med dagslys og spiste den med utsikt til Lille Venezia.

Da jeg spiste middag alene på den italienske restauranten like ved der jeg bodde og paret på nabobordet ønsket god appetitt da maten kom og god kveld videre da jeg dro.